Egyesületünk működését a Nemzeti Együttműködési Alap támogatja

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
- a fogyasztók érdekében

Alapvető fogyasztói jogainkat sem mindig ismerjük!Alapvető fogyasztói jogainkat sem mindig ismerjük!

Egyesületünk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával hat kisfilmet készített, melyekben alapvető fogyasztói jogainkkal kapcsolatos kérdéseket teszünk fel átlagos vásárlóknak. Az eredmény pedig igen felemás. Most összefoglaljuk, mik a legfontosabb tudnivalók, ha üzletben, valamint ha azon kívül vásárolunk.

Kezdjük az üzletben történő vásárlásnál, azaz a szavatossággal, jótállással kapcsolatos jogainkkal!

  • Mind a szavatosság, mind a jótállás (hétköznapi nevén garancia) a kereskedő azon helytállását jelenti, hogy a vásárolt termék hibátlan minőségű.
  • Jótállás alapvetően a 10.000 Ft feletti tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik, a többi terméknél szavatossági jogokat lehet érvényesíteni.
  • Hazánkban a jogszabályban meghatározott kötelező jótállás 1 év (amitől a kereskedő felfelé eltérhet).
  • Minőségi hiba esetén a jótállás teljes ideje alatt a kereskedőt terheli a bizonyítási kényszer (azaz amennyiben vitatja a hiba eredetét, akkor neki kell független szakvéleménnyel igazolnia, hogy a hiba a vásárló nem rendeltetésszerű használatának a következménye).
  • A szavatossági idő két év, de ebből csak az első 6 hónapban terheli a bizonyítás a kereskedőt, utána ez átszáll a vásárlóra.
  • Minőségi hiba esetén az érvényesíthető jogok sorrendje: kijavítás, csere, árleszállítás, vételár visszafizetés (ún. elállás a szerződéstől).
  • Amennyiben egy terméket nem minőségi hibával viszünk vissza, úgy a kereskedő belátásán múlik, hogy mit tesz, jogszabály nem kötelezi semmire. Érdemes ezért lehetőségeinkre előzetesen rákérdezni.
  • Az úgynevezett „háromnapos szabály” sokakban rosszul rögzült. Itt arról van szó, hogy ha egy kötelező jótállás alá tartozó terméket 3 munkanapon belül minőségi hiba miatt visszaviszünk, akkor a kereskedő nem kísérelheti meg a kijavítást, hanem automatikusan cserét kell biztosítania. Amennyiben azonban a terméket nem minőségi hiba miatt vittük vissza, akkor ezen a 3 napon belül sincs semmilyen kötelezettsége a kereskedőnek.

Akkor azonban, ha nem üzletben vásárolunk (ún. távollévők között, illetve üzleten kívül kötött szerződések) a jogszabály fokozottabb védelmet biztosít számunkra. Ezek közül a legfontosabb, hogy 14 napon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől. Ilyenkor csak a termék visszaszolgáltatásának költsége terhel minket, és vissza kell kapnunk a teljes vételárat.
Fontos, hogy amennyiben meggondoljuk vásárlási szándékunkat, az elállást ajánlott, tértivevényes levélben hozzuk a kereskedő tudomására.
Sajnos ezzel együtt is – főként a termékbemutatós, újabban egészségnapokhoz kapcsolódó rendezvények esetén – számos visszaélés tapasztalható, ezért mindenkit arra figyelmeztetünk, hogy – főként drágább termékek esetében – alaposan fontolja meg a vásárlást, mielőtt a döntést meghozza!

A 6 db, egyenként 1 perces kisfilmet megtekintheti honlapunkon, a következő linken:
http://www.tesztespiac.hu/homepage/rolunk/videok

A legtipikusabb fogyasztói átverésekkel, benne az egészségnapokon tapasztalható visszaélésekkel, ebben a cikkünkben foglalkoztunk:
http://www.tesztespiac.hu/homepage/80-hirek/161-fogyasztoi-atveresek-slagerlistaja

Jótállással és szavatossággal kapcsolatos további részletes információkért keresse fel a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fogyasztóvédelmi honlapját: http://fogyasztovedelem.kormany.hu/ és ott a Tudástár menüpontban kattintson a Szavatosság, jótállás menüpontra, majd válassza ki a kívánt részt.


Cikkünk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával készült
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

 Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - a fogyasztók érdekében

 

 

Ne legyen áldozat!

 

Kattintson a videóra és elmondjuk Önnek,
hogyan védheti meg magát egy jogász segítségével!