Nagy a szórás: téli autógumik tesztje

Nagy a szórás: téli autógumik tesztje

Összesen 35 darab 165, illetve 205 mm szélességű téli autógumi részletes tesztjét böngészhetik olvasóink. Az ICRT nemzetközi tesztszervezet minden részletre kiterjedő vizsgálatának talán legfontosabb megállapítása, hogy nagy a szórás az egyes abroncsok teljesítménye között: egyes típusok egész jól teljesítenek havon és jégen, de megbuknak a vizes út teszteken, mások pedig minden körülmény között hoznak egy elfogadható, többnyire közepes eredményt.

“Közeleg a tél” – hangzik a baljós mondat a a világ egyik legnépszerűbb fantasy sorozatában, a Trónok harcában, de az ottani minden rendű és rangú ember és nem ember szereplőknek korántsincs szüksége téli gumira a nehéz éghajlati körülmények között. Nem úgy, mint nekünk, 21. századi puha izomzatú melegvérűeknek, akik, ha fehér hajú démonikus kinézetű, élőholt-idéző kardforgatókkal kéne kézitusába bonyolódnunk, bizony inkább autóba vágnánk magunkat, és gázt adnánk. Már csak az a kérdés, vajon sikerrel járnánk-e, ha nem a megfelelő gumit választanánk.
Erre a kérdésre ad választ az ICRT 165mm és 205mm abroncsszélességű téli gumikra vonatkozó tesztje.

Felmerül a kérdés, hogy mikor válasszunk téli gumit magunknak itt Magyarországon. Egyesek azt mondják, itt a november, gyerünk cserélni, mások hogy az időjárás globális változása miatt ráérünk a tél kezdete után kicsivel, mert úgyis néha áprilisig tarthat a hó és a fagy. Jelenleg is inkább ez a helyzet. 2015 végén és most az új év elején még  nem kaptunk sokat a régi kemény telekből, úgyhogy még mindig igencsak érdemes odafigyelni a professzionális tesztek eredeményeire. És ez nem vicc. A gumik piaca nagyon furcsa. Egyes típusok egész jól teljesítenek havon és jégen, de megbuknak a vizes út teszteken, mások pedig minden körülmény között hoznak egy elfogadható, többnyire közepes eredményt. Azok a gumik, melyek nem megfelelő minősítést kaptak a vizes út teszten mutatott nagyon gyenge eredmény miatt, a sarkkörön túl egész jól teljesítenének. Ezek piaca a sarkkörön túli északi tundrák lakóira, Norvégia, Alaszka és Szibéria északi fertályára, esetleg egy déli-sarki jegesmaci rally-t szervező hóbortosokra korlátozódik, vagyis nem árt tudni, hogy Európa közepén ezekből nem érdemes választanunk.
A gumiárak sincsenek összhangban a teszten mutatott teljesítményekkel, vagyis azt sem árt tudni, hogy ezen a piacon ami drágább, nem mindig jobb is.

A tesztek

Az ICRT a már megszokott módon, rendkívül körültekintően építette fel a professzionális laborokban, valamint nyílt terepen (többek között Forma 1-es versenypályán, a Nürnburgringen)   végrehajtott tesztjeit. A jeges útfelület tesztet pedig kompletten megújították. Az eddigi eljegesített úton tett töbszöri körzés és töbfféle sebesség és kormányzási technika használata helyett (amelynél előfordulhat akár némi pontatlanság az időjárás függvényében) az autót digitális szenzorokkal felszerelt sínpályára rögzítették.  Teljesen pontos mérési eredményeket lehetett így kapni többféle sebesség és mintegy 11 féle lényegesebb kormányzási technika esetén a gumit érő oldalirányú erők hatásait illetően.
Dióhéjban az egyedi gumik tesztjei a következők:

1. Teljesítmény száraz úton

Az értékelés két sofőr szubjektív értékelésén alapul úttartás, fékezés, biztonságérzet kérdésében, különféle alapvető és szélsőséges szituációkban egy 200 m átmérőjű aszfaltbevonatú pályán 2 kör alatt
- egyenes út és beépített S kanyar szituáció esetén úttartás
- kormánykerék  "válasz" (idő, és kormányzási könnyűség)
- fékezés (100 km/h-ról  0-ra, 5 mérés alapján átlagos féktávolság számítás és kiértékelés)

2. Teljesítmény vizes úton

-fékezés ABS-sel 3 kör alatt 80 km/h-ról 20 km/h-ra  (5 mérés alapján átlagos féktávolság számítás és kiértékelés)
- vizen csúszás "szörf hatás" hosszanti irányban kizárólag a bal oldali gumikkal
(7 mm vastag folyó vizen lassan addig növelik a sebességet, míg elérik, hogy a gumi szörfözik, siklik, csúszik, kerekenként 6 mérés után a szörfhatás eléréséhez szükséges átlagsebesség kimutatása)
- vizen csúszás "szörf hatás" oldalirány (folyamatos esőzés imitálása körpályán, 70 km/h-ról 5 km/h-ás növeléssel 100 km/h-ig merev kormánytartással, sebességenként oldalcsúszás mérése)
- folyamatos esőzés imitálása közben a 2 külön sofőr által érzett biztonságos vezetéssel tesznek köröket és mérik az átlagos időt.

3. Teljesítmény havas útfelületen (teljesen hóborította)

- fékút 40 km/h és 20 km/h-nál ABS-sel, 5 mérés után átlagos fékút meghatározása
- vontatás kis sebességgel 6 mérés után átlagos vontatóerő számítás
- stabilitás, vízszintes aszfalton és hegynek felfelé, átlagos idő mérése egy adott távon

4. Teljesítmény jeges útfelületen

- fékút mérés 20 km/h-ás sebességnél
- kerékre gyakorolt oldalerő esetén súrlódási ellenerő mérés
Az autót digitális szenzorokkal felszerelt sínpályára rögzítik. Teljesen pontos mérési eredményeket lehet így kapni többféle sebesség és mintegy 11 féle lényegesebb kormányzási technika esetén a gumit érő oldalirányú erők hatásait és a súrlódást illetően.

5. Egyéb

A fent említett fő teszteken kívül nem elhanyagolható a 100 km/h sebesség esetén mért átlagos fogyasztás és a laborban 5000 km futásteszt, minden 1250 km  utáni gumiminőség értékeléssel.

Eredmények

A konkrét eredményeket előfizetőink megtalálják itt: http://www.tesztespiac.hu/homepage/teszt-chart/category/156-wtyres. Általánosságban elmondható, hogy érdekes módon ugyanaz a márka gyakran másfajta minősítést érdemelt ki a 165 mm-es gumiknál, mint a 205 mm abroncs szélességű gumiknál.
Kevés a jó minősítés, sok a közepes, és a nagy nevek néhány kivételtől eltekintve hozzák a formájukat.
Aki többre kíváncsi, az tájékozódjon honlapunkon, ahol részletes leírásokkal és pontos eredményekkel segítjük a megfelelő döntés meghozatalát.

 

Ne legyen áldozat!

 

Kattintson a videóra és elmondjuk Önnek,
hogyan védheti meg magát egy jogász segítségével!