Narancsléteszt - bár a Happy Day a legjobb, a „Budget” sem bóvli! 
A Kosár Online idei narancslé-tesztje az ellentmondások tesztje volt bizonyos értelemben. Habár a megízlelt dzsúszok többsége hozta a magas gyümölcstartalmú üdítők színvonalát, számos „nagy név” nem – vagy nem eléggé – nyerte el a szakértők tetszését. A Kosár magazin tesztje.

A narancs az a gyümölcs, ami kivételesen nem az új-világból érkezett Európába, hanem fordítva: az öreg kontinens tengerészei vitték a majdani Latin-Amerikába. A tengerentúlon meghonosodott narancsok az 1970-es évektől a világ narancsléinek jelentős hányadát adják. Ekkor – vagyis negyven éve – vált a legendás brazil narancs a narancslétermelés alapanyagává a világpiacon. Egy gyümölcsből átlagosan 85 gramm narancslé készíthető. Nem mindegy azonban, hogy milyen. Ezt tesztelte az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) élelmiszer-szakértő csapata tíz, 100 százalékos narancslén és három narancsitalon.

Nem árt, ha tudjuk: gyümölcsital az, ami kisebb mennyiségben – jellemzően 12-25 százalékban – tartalmaz gyümölcslevet, és hozzáadott tartósítószert, cukrot, mesterséges anyagokat is találunk benne. A nektárnál 25-99 százalékos gyümölcstartalommal számoljunk, a dzsúsz pedig, a gyümölcslevek favoritja, „100 százalékos”. Az üdítőital fő jellemzői az egyenletes minőség, az optimális sav-cukor arány és a kiváló üdítő hatás.

Nos, nem érte túl nagy meglepetés az OFE élelmiszer-szakértőit a teszt során. A 100 százalékos narancslé ugyanis a legtöbb esetben valóban az ami: dzsúsz kellemesen telt ízzel, narancs-sűrítményből és vízből. Egy ilyen ital az előírások szerint sem tartósítószert, sem hozzáadott cukrot nem tartalmazhat. Ha a dobozon „cukor” összetevővel találkozunk, akkor az csupán természetes eredetű, gyümölcsből származó lehet.

A megízlelt narancslék ugyan nem egy brazil narancsliget illatát idézték, de nagy csalódások nem adódtak. Mint Merényi Imre, az OFE élelmiszer-szakértője a teszt alatt megfogalmazta: a termékek között csupán nüansznyi különbségek voltak, és alapvetően egységes színvonalúak ezek a gyümölcslék. A legtöbbször a várt eredményt, vagyis kellemesen testes, tiszta narancsízt érezhettünk. Akadt azonban kivétel is, ez esetben enyhén zöldborsó illatú volt az üdítő...
.
Amiben leginkább különböztek az üdítők, az ízük: némelyikük édesebb, a másik kesernyésebb volt. Az azonban, hogy ki melyiket szereti jobban, csupán ízlés kérdése. A kesernyés ízt a narancs héja okozza, a gyártás során ugyanis az egész gyümölcsöt feldarabolják; az ízhatás attól függ, mennyire „kesertelenítik” a héjat. Ha a márka enyhén kesernyésebb ízt kíván, akkor kevésbé.

A győztes a Rauch Happy Day-e, a legjobb ár-érték arányú termék – egyben a teszt második helyezettje – pedig az Auchan saját márkás Alley nevű narancsléje lett. A dobogó harmadik fokára szintén egy sajátmárkás termék, a Tesco Orange került. Meglepetés volt, hogy a népszerű Hohes C ezúttal – mint azt szakértőink megfogalmazták - „fáradt színű” volt, és csak a negyedik helyezést érte el.

A győztesnél az egyetlen csalódást az okozta, hogy a magyar felirat szinte olvashatatlanul apró volt a dobozon, s az ára is borsos: 429 forint. A tesztelés további érdekességekkel is szolgált. A Sparnak két saját márkás narancsléje is megmérette magát a teszten, és itt az áruház szinte minden termékéből kapható „Budget” megelőzte a lánc másik, prémium-narancsléjét. Bátran fogyasszák tehát a terméket azok, akik eleddig az „olcsó húsnak híg a leve alapon” nem vásárolták a kedvezőbb árú üdítőt! Jól szerepelt a sokak által elutasított márka, az Aro is.

A narancsitalok külön kategóriát képeztek. A papírforma ebben az esetben bejött: a három közül a legjobb a 25 százalékos narancstartalommal bíró Sió lett. Árban felveszi a versenyt a 100 százalékosok dobogós helyezettjeinek némelyikével – annak ellenére, hogy gyümölcstartalma jóval alacsonyabb, s tartósítószert is tartalmaz. Az alacsony gyümölcstartalmúak nem csupán igazi gyümölcslevek, de mesterséges édesítőszereket is találunk bennük – elég, ha egy pillantást vetünk a táblázatra.

Szakértőink jó ötletet kínálnak ahhoz, hogy természetes és egészséges legyen az ital, amit megiszunk: vásároljunk 100 százalékosat és higítsuk fel azt vízzel körülbelül fele-fele arányban. Dupla mennyiségű, és jó minőségű narancslét fogunk kapni, és még a pénztárcánk sem bánja.

A részletes eredmények itt elérhetőek.

Forrás: Kosár magazin

Ne legyen áldozat!

 

Kattintson a videóra és elmondjuk Önnek,
hogyan védheti meg magát egy jogász segítségével!